lördag 16 november 2013

Trädgårdsfärger - vit


På Charlottas blogg med inlägg om trädgårdsfärger har turen kommit till vit. Titta in till henne om ni vill se mer vitt! Innan jag kommer till blommorna vill jag bara visa det vackra vita snölanskapet som naturen bjöd på nere vid ån Lagan, som sakta rinner förbi Laholm, en underbar vinterdag i januari i år. Vi i södra delen av landet som inte är bortskämda med nederbörden snö måste ju tillstå att det lyser upp tillvaron betänkligt istället för barmarken som vi oftast brukar få utstå hela vintern. Vitt som snö - härligt!







Men, nu till blommorna och den varje år lika välkomnande våren.
De första livstecknen som äntligen visar sig efter att ha legat och bara väntat under snön.
 






Snödroppar, snöklockor och vitsippor
 Vårens små budbärare!
 
För att inte tala om julrosen. Svårt att få nog av den:)
 
 
När äppelblommorna slår ut står vi mitt i bland det bästa naturen kan erbjuda på våra breddgrader
- maj månad!
 
 
Sen kommer sommaren med en enda lång kavalkad av rosor, pioner, lökar och perenner av alla de slag...
 
 






Den lilla murklockan blommar oavbrutet hela sommaren och hösten. Var tvungen att sticka näsan utanför dörren precis föra att kika på den. Men nu var faktiskt sista blomman brun och vissen.
 







De farligt röda bären på trolldruvan, som jag visade i trädgårdsfärger - mörkrött (en av de få bilder jag kunde vaska fram) började ju faktiskt sin bana med söta och snälla små vita fluffblommor.













Sensommarens budbärare - solhatten.
 
 
Nu blommar ljungen i krukorna vid entrén. De får stå till advent. Då ska trappan fyllas med granris,  kransar och annat fint som hör julen till.
 
 
Innan jag stänger avdelningen trädgårdsfärger för denna gången måste jag bara visa bilden på Nattens drottning senast hon bjöd på sitt fantastiska överdåd av vita blommor och doft. En doft som sakta sprider sig från rum till rum och bjuder alla som kommer in i huset på en upplevelse utöver det vanliga. En riktig doft upplevelse!
 
 
Må så gott och ha en riktigt skön lördag! Jag ska bädda ner mig i soffan med en filt. Årets höstförkylning har slagit till med buller och bång...
 
Kram på er!
Milla

12 kommentarer:

  1. Du har också snö ser jag. Det är ju vackert på sitt sätt, men nog längtar i allafall jag redan efter lite vår och värme...:)

    SvaraRadera
  2. Vad mycket njutbart du fotograferat. Men har det sett ut så i naturen redan i år? Nej, det var väl en bild från förra vintern. Och det är ju det som är kul att titta på alla sina bilder man sparat.

    SvaraRadera
  3. Tråkigt med höstförkylning, men är det "bara" det så får man ändå försöka stå ut och underhålla sig med det som inte är så ansträngande - som soffhäng och datorsurf. Kanske kan det bli en bra helg i alla fall?
    Fantastiskt fina blommor i ditt vita inlägg, ingen nämnd och ingen glömd - visst är det fantastiskt så många varianter av vitt det finns över hela säsongen. Tack för att du delar.

    SvaraRadera
  4. Så mycket fint i vitt. Härlig inspiration.
    Ha det gott
    Kram Maria

    SvaraRadera
  5. Åh underbara julrosor, aklejor, pioner, solhattar du har nog fått med alla mina favoriter i vitt.
    Ha en skön helg
    Kram Madde

    SvaraRadera
  6. Tänk att det finns så många fina och vackra vita blommor jag bara njuter
    Ha en fin helg
    kram Meta

    SvaraRadera
  7. Your white photos are beautiful, Milla!
    Greetings, RW & SK

    SvaraRadera
  8. Vilka härliga bilder och inledningen var extra kul för att inte tala om avslutningen! Jag har en sån också och det måste väl vara den mest tacksamma växt som finns!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  9. Milla, I have the link of your blog on ours.
    Greetings, SK

    SvaraRadera
  10. Vackra bilder i vanlig ordning och de två översta bilderna är magiska. Oj vad jag längtar efter snö nu känner jag, inte för att jag tycker om att vara ute i den men för att det blir så sablans vackert. De pratar om en vargavinter hos oss i år, hoppas det innebär mycket snö men inte så jättekallt. Kanske bästa att bunkra ved så vi klarar oss =)
    Vad kul att du vill vara med i adventsutmaningen, ska bli jätteroligt att få byta lite idéer med varandra.
    Hoppas du får en härlig vecka!
    Kram Annica

    SvaraRadera
  11. Vilka ljuvliga bilder!
    Önskar dig en fin ny vecka!
    Kram

    SvaraRadera

Tack för att du tittar in! Alla hälsningar gör mig jätte glad!
Kram Milla