onsdag 6 november 2013

Höststäda...

 
 
Tänk vad jag njuter av att det är november! Ja, jag vet, det låter ju inte klokt men det är faktiskt så. Efter en lång och intensiv trädgårdssäsong är det skönt att få gå ner i varv och ta det lite lugnt. Höststädet är överstökat och nu ligger ritjobben och väntar. Kul! Höststäd förresten. Jag är en latmask i min egen trädgård så här års. Klipper inte ner någonting utan låter allt stå med sina vackra fröställningar i rabatterna. Fåglarna äter av fröna och samtidigt blir det ett skyddande täcke över vintern. Jag krattar glatt in löven i rabatterna också. Men, många tycker att det ser skräpigt och fult ut när allting bara får vissna ner och klipper bort allt. De har nog ingen latmask inneboende...Fast latmasken njuter av dessa bilder istället. Hela vintern. Gärna med lite snö på, som grädde på moset!
 

 

Jag har även en listig plan...Förra året började jag mata småfåglarna lite sent. Det straffade sig för hämnden blev att de helt sonika bojkottade mina fröer och dinerade hos grannarna istället. Kändes lite snopet då de livar upp med sitt tjattrande och flygande i trädgården. Har man sen kanske tur att få fingäster på besök så är det ju ändå roligare. Bara gråsparvar och pilfinkar kan bli lite enformigt... De är dessutom väldigt slarviga och sprätter frön runt halva trädgården. Men, tillbaks till planen. Nu har jag redan börjat mata, för att liksom sno tillbaka fåglarna från grannarna. Och det verkar funka! Ett fasligt hallabalo är det utanför köksfönstret. Av pilfinkar, gråsparvar, en och annan talgoxe och blåmes då förstås. Men, jag väntar på fingästerna och de kommer väl när de blir kallt på riktigt.
 
 
 Under tiden njuter jag av alla vackra fröställningar i rabatterna. Julrosen har stor knoppar om man lyfter på bladen.
 
 
November månad är grå, disig och mörk men samtidigt - lugn och skön:)
 
Kram från latmasken...

2 kommentarer:

  1. Det er da godt at vi kan gå litt i dvale vi også, sammen med hagen vår:) Vi skal jo ha tid til å lade opp til neste vår. Jammen er det mye vakkert i hagen også i november. De flotteste frøstander fortjener også å bli foreviget med kamera. Nydelige bilder! Bra at fuglene kom tilbake til deg og restauranten din:)

    SvaraRadera
  2. Beautiful are your photos.
    Greetings, RW & SK

    SvaraRadera

Tack för att du tittar in! Alla hälsningar gör mig jätte glad!
Kram Milla