måndag 18 november 2013

Gröntorget i Köpenhamn - äntligen...

Uppe innan tuppen var det som gällde i fredags när Annika, Ann och jag skulle ta bilen och fara över Öresundsbron till vårt grannland Danmark och där Köpenhamn för att äntligen få besöka Gröntorget! Partihallen har öppet mellan 4-9 på morgonen så därför stod väckarklockan på 03.00 för att vi skulle vara där i hyfsad tid innan allt tog slut...







Det räckte till oss...:)
Här gäller bara grossist försäljning. Många företagare hade därför, precis som vi, varit uppe tidigt för att plocka på sig godbitarna och fylla sina bilar med nya fräscha grönsaker, snittblommor, julblommor, mossa och granar.
 











Färdiga kransar i alla modeller.











Vi passade på att köpa flak med hyacinter, kuddmossa, myrten, lager, kransar och annat smått och gott. Man får habegär kan jag lova er!
 
 
 När allt var inpackat i bilen for vi glada i hågen hemåt igen men gjorde några stopp i ett par trevliga butiker på vägen.
 
 
 
Nu njuter jag av de nya julstjärnorna, som står på köksbordet och de fina amaryllisarna
på den gamla skänken.
 

 
Minigranar i fräcka lerkrukor.
 
 
Myrten är jag väldigt förtjust i men sorgligt nog också en mästare att ta död på!
Bättre lycka denna gång kanske?
 
 
 Det var en riktig höjdarfredag! Så himla kul att äntligen fått tid att åka dit. Men nu vet jag några som blir jätte avis för att jag varit där...och jag laddar redan för att åka med er nästa gång. Till våren!! Kan bara föreställa mig hur det är där då. Olivträden som stod där var väldigt lockande...och havet av tulpaner, som kommer att fylla golvet då  kan jag bara föreställa mig!
 
Kram Milla
 


5 kommentarer:

  1. Så fullkomligen underbart! Det har hänt att jag tidigare i mitt liv varit på partihallar med blommor och växter och när jag ser dina bilder känner jag doften, känner stressen i luften och habegäret - man vill ju helst ta med sig allt hem!
    Det är så vackert när det är i massor.....
    Agneta kram

    SvaraRadera
  2. All those beautiful flowers and plants at the auction.
    Greetings, RW & SK

    SvaraRadera
  3. Oh vad jag längtar tillbaka. Får väl bli en tur till våren och då fäller jag sätet på Volvon och hystar in. Kram

    SvaraRadera
  4. Underbart utbud, som julafton för oss trädgårdsnördar förstår att den del följde med hem.
    Jag brukar varje år säga att det är nu vi behöver blommor och dekorationer mest inte när vi är två dagar från jul så jag tycker man kan börja när man känner att nu behöver jag omge mig med vackra saker och vad är vackrare än växter.
    Kram Madde

    SvaraRadera
  5. OMG vilket ställe! Så fruktansvärt orättvist att det bara är grossister som får handla där, haha. Är ju som en godisaffär är för barn. Ljuvligt.
    Hoppas du har en fin kväll.
    Kram Elzie

    SvaraRadera

Tack för att du tittar in! Alla hälsningar gör mig jätte glad!
Kram Milla