tisdag 26 november 2013

Mjuk pepparkaka...

Igår var det full aktivitet i köket med lussekattsbak och bullbak. Mmm, vad det luktade gott! Sen passade jag på att baka en mjuk pepparkaka för det tycker jag är så smarrigt. Det är ju ingen ovanlig kaka och receptet finns säkert i många olika modeller. Detta använder jag mig av. Lägger upp det här om någon inte har det, så ni inte blir utan denna mumsighet till jul, menar jag.
 
Kram Milla
 
 
Gammaldags mjuk pepparkaka
 
150 g margarin
3 st ägg
3 dl socker
1 msk malen kanel
1 msk malen ingefära
1 tsk malda kryddnejlikor
1 1/2 dl filmjölk
1 1/2 dl fast lingonsylt
1 tsk bikarbonat
4 1/2 dl vetemjöl
 
Till glasyr tog jag bara och blandade ca 150-200 g Philadelphia ost med 1 dl florsocker och 1 tsk vaniljsocker. Men det är ju inget man behöver ha (fast det är gott...). Lite piff med järnek och silverdekorationer blir fint på.
 
1. Smörj och bröa en form som rymmer ca 2 liter.
2. Smält matfettet och låt det svalna något.
3. Vispa äggen och sockret poröst.
4. Rör ner kryddorna, filmjölken, lingonsylten, bikarbonatet, matfettet och mjölet.
5. Häll smeten i formen.
6. Grädda på galler i nedre delen av ugnen i 175 gr i ca 1 tim.
 
Låt kakan stå och vila några minuter innan den stjälps upp på galler. Låt den kallna under bakduk.
Blir saftig och håller länge.
 

3 kommentarer:

  1. Supergod!! Jag har smakat den.....
    Puss/ Annika

    SvaraRadera
  2. Tack för receptet och så god kakan ser ut, jag tänkte faktiskt på mjuk pepparkaka igår, varför hade jag inte gjort någon sådan. Nu kom det som på räls och med god topping på också. Får åka nånstans och låna en kvist järnek, för det ser mycket godare ut med en sån på och det SKA vara en sån på!
    Och du sitter och läser nu, då! Jag har sorterat i bokhyllorna idag, men har inte hunnit klart och jag har flera böcker som jag inte läst färdigt, så nu har jag verkligen problem!!! Skojar.
    Agneta kram

    SvaraRadera

Tack för att du tittar in! Alla hälsningar gör mig jätte glad!
Kram Milla